Sella Ronda w Dolomitach – motocyklem przez 4 przełęcze

Posted by

W samym centrum Dolomitów leży Sella, niczym twierdza antycznych Tytanów, wyróżniająca się spośród swoich braci i sióstr regularnym zarysem i pionowymi urwiskami. Wygląda niczym ruina zamku lub pozostałości po mieście, które pamiętają dawne czasy. Tymczasem ta „ruina” ma ponad trzy tysiące wysokości, a trasa biegnąca dookoła niej jest jedną z najbardziej popularnych w Dolomitach. Ze zmieniającymi się panoramami jak w kalejdoskopie, przyciąga rok rocznie tysiące turystów. Również i motocyklistów, co zresztą nikogo nie powinno dziwić – widoki, fajne drogi i winkle – bajka.

Dolomity motocyklem

Sella Ronda w Dolomitach – motocyklem przez 4 przełęcze

Co prawda Sella Ronda to określenie jednej z najbardziej fascynujących widokowo karuzeli narciarskich, ale przejechanie jej motocyklem jest równie emocjonujące. To niemal kultowe miejsce biegnące przez 4 przełęcze – Passo di Sella, Passo Pordoi, Passo Campolongo i Passo Gardena. Sella Ronda to ok. 60 kilometrów motocyklowych przyjemności, które możemy przedłużyć, wybierając dłuższą opcję podobnej do tej trasy – „ósemkę”, będziemy o niej pisać. 🙂 Warto też zahaczyć o niedalekie Passo di Giau, o którym już pisaliśmy tutaj.

Dolomity motocyklem

Dolomity motocyklem

Co nam bardzo się spodobało na Passo di Sella to oddzielny parking dla bikerów! :))) Powinno być takich więcej! Brawa dla właścicieli zajazdu za pro-motocyklowe podejście. :)))

#1 Passo di Sella – Sellajoch

Chyba najbardziej znana ze wszystkich przełęczy Dolomitów. Najbardziej znana i najbardziej lubiana, głównie przez włoskich motocyklistów. Podobnie jak Passo di Giau, Sella to miejsce spotkań posiadaczy motocykli marki Ducati. Podobno można się z nimi zmierzyć w słoneczne, weekendowe poranki. Konia z rzędem i dobrego łiskacza temu, który z nimi zwycięży. :))) My się już napatrzyliśmy na włoskich winklowych wyjadaczy, którzy niejedne ochraniacze zdarli w Dolomitach. :)))

Co warto wiedzieć o Passo di Sella motocyklem?

  • Łączy Selva di Val Gardena z Canazei.
  • Wysokość 2213 m n.p.m., max. nachylenie 11,0%.
  • Trasa to 32 zakręty na 23 km.
  • Nawierzchnia bardzo dobra, świeży asfalt, miejscami jeszcze trwały prace drogowe.
  • Wchodzi w skład słynnej Grosse Dolomitenstrasse.
  • Bardzo dużym minusem jest naprawdę spory ruch samochodowy. Na trasie też można bardzo często trafić na autobusy. 

Dolomity motocyklem

#2 Passo Pordoi

Najbardziej kręty odcinek w Dolomitach – prawdziwe wyzwanie dla każdego motocyklisty, czyli Passo Pordoi. 65 zakrętów na 22 kilometrach – to mówi samo za siebie! :))) Niestety razem ze swoją sąsiadką Passo di Sella należy też do najbardziej popularnych przełęczy i przejechanie jej bez irytacji jest niemal niemożliwe.

Warto wjechać kolejką linową na sam szczyt, żeby móc podziwiać widoki takie jak te. My niestety, z braku czasu, musieliśmy odpuścić wjazd, zdjęcie jest z internetu, ale do dzisiaj tego mocno żałujemy. Image by IndiraFoto from Pixabay.

Co warto wiedzieć o Passo di Pordoi motocyklem?

  • Łączy Canazei z Arabba.
  • Wysokość 2239 m n.p.m., max. nachylenie 9,2%.
  • Trasa to 65 spektakularnych zakrętów na odcinku 22 km.
  • Nawierzchnia bardzo dobra, miejscami tylko traci na jakości.
  • Wchodzi w skład słynnej Grosse Dolomitenstrasse.
  • Podobnie jak na Passo di Sella – przygotujcie się na tłumy!

#3 Passo Campologno

Spośród wszystkich czterech Passo Campologno wydaje się najmniej ekscytująca. Do tego stopnia, że nawet nie zauważyliśmy, że jest już za nami. :))) Do oszałamiających widoków Grosse Dolomitenstrasse z czasem można się „przyzwyczaić”, o ile to dobre określenie, a samo Passo Campologno jest najniższą z przełęczy w Dolomitach. Trasa jest ładna, warta przejechania, ale na nas po wszystkich jej poprzedniczkach, już takiego wrażenia nie zrobiła.

#4 Passo Gardena

At last but not least – Passo Gardena. I mimo, że należy do Grosse Dolomitenstrasse, to dla nas to TOP1 z całej wielkiej czwórki Sellagruppe. Warto nawet nie tylko o nią zahaczyć, ale zostać na dłużej. Posiedzieć, popatrzeć na krajobrazy – tak zwyczajnie. :))) Majestatyczne skały i kontrastujące z nimi zielone łąki, piękna droga, czyste powietrze – czego chcieć więcej. :)))

Dolomity motocyklem Dolomity motocyklem Dolomity motocyklem

Co warto wiedzieć o Passo di Gardena motocyklem?

  • Łączy Selva di Val z Corvara
  • Wysokość 2137 m n.p.m., max. nachylenie 11%.
  • Trasa to 31 zakrętów na 21 km.
  • Nawierzchnia bardzo dobra, miejscami tylko traci na jakości.

Dolomity motocyklem

Dolomity motocyklem? Warto?

Powiemy tak – pakujcie się zabierajcie swoje maszyny, plecaczki i tyłki w Dolomity. To naprawdę świetne miejsce, zupełnie inne niż wysokogórskie Alpy, zupełnie inne niż Stelvio czy Grossglockner, ale równie zachwycające. Przełęcz za przełęczą, zakręt za zakrętem, widoki, których nie potrafimy opisać i świetne drogi. Dolomity motocyklem to prawdziwy raj!

Przeczytaj też:

Loading…

Comments 4

    1. Nie, my aktualnie na wyspie lodu i ognia buszujemy 🙂 jednocześnie katalogując i opisując to co pominęliśmy z poprzedniego sezonu. Wyjazd był w sierpniu 🙂

Dodaj komentarz

Więcej w Włochy, Italia, przełęcze, góry, trasy motocyklowe
SH 20 motocyklem, czyli drogą przez albańskie Stelvio!

Zamknij