W zasadzie to miał być już koniec naszych wakacji. Ostatnia atrakcja – Stelvio przejechana dzień wcześniej, teraz pozostało około 800 km do domu. Plan był taki, że wstajemy rano, jemy śniadanie i na spokojnie wracamy do Polski. Tak też zrobiliśmy, ale już na trasie okazało się, że ktoś postanowił jednak zepsuć (albo ulepszyć :)) nasz plan organizując w tym samym czasie, na kursie kolizyjnym, zawody Ironman Triathlon. Musieliśmy czekać około 3 godzin na ich zakończenie i otwarcie dróg. Jakoś trzeba było wykorzystać ten czas, Grossglockner Hochalpenstrasse blisko, ani się nie obejrzeliśmy, a już staliśmy po bilet do Narodowego Parku Wysokich Taurów.

50 kilometrów serpentyn i zapierających dech w piersiach widoków

Tak w dużym skrócie można opisać Grossglockner Hochalpenstrasse. To chyba jedna z najbardziej znanych tras wysokogórskich, znajdująca się w Wysokich Taurach, łącząca Salzburg z Karyntią. Powstała w latach 30 XX wieku i biegnie przez wszystkie alpejskie strefy klimatyczne aż do krainy wiecznego lodu – największego w Alpach Wschodnich, lodowca Pasterze.

Grossglockner Hochalpenstrasse miała przewyższać technicznie wszystkie podobne drogi wysokogórskie. Jej celem było przyciągniecie do, pogrążonej w kryzysie po I wojnie światowej, Austrii, jak największej ilości bogatych i zagranicznych turystów. Projektant Franz Wallack szacował, że trasę będzie odwiedzało ok. 120 tysięcy turystów rocznie. Nazwano go fantastą. 🙂 Dzisiaj wiemy, że rocznie przyjeżdża tu podziwiać widoki około milion osób.

Trasa idealnie dopasowuje się do kształtu terenu i otoczenia. Została zaprojektowana w taki sposób, żeby jak najmniej ingerować w naturalne środowisko i tereny parku Narodowego Wysokich Taurów. Poniżej mapa, którą znaleźliśmy na oficjalnej stronie www.grossglockner.at. Możecie tam również zobaczyć archiwalne zdjęcia z budowy trasy i sprawdzić aktualne ceny biletów.

Co trzeba wiedzieć o Grossglockner Hochalpenstrasse?

  • Trasa jest czynna od maja do początku listopada w godzinach 5-6 do 21:30 (w zależności od sezonu).
  • Wysokość 2571 m n.p.m., max. nachylenie 12%.
  • Nawierzchnia bardzo dobra, jeśli nie świetna.
  • Trasa nie należy do trudnych i wymagających. Zakręty, mimo, że ostre, są bardzo szerokie.
  • Wzdłuż trasy jest masa punktów widokowych i dobre zaplecze turystyczne – kilka restauracji, toalety.
  • W cenie biletu są wszystkie wejścia do atrakcji – muzea natury, historyczne, sezonowe i stałe wystawy. W cenę wliczone są również parkingi.
  • Na Grossglockner jest zainstalowanych kilka kamer, zawsze można sprawdzić, jaka pogoda Was czeka. Link znajdziecie tutaj.
  • Jeśli tempo topnienia lodowca Pasterze się nie zmieni, to za ok. 35 lat rozpuści się zupełnie, więc nie odkładajcie wyjazdu na emeryturę. 🙂

Grossglockner Hochalpenstrasse – cena biletów

Niestety tanio nie będzie, ale według nas – warto. 🙂 Cennik aktualny na rok 2018.

Grossglockner Hochalpenstrasse MotocyklSamochódUwagi
Tageskarte (karta dzienna)26€36€Po godzinie 18:00 cena za motocykl to 19€, za samochód 25,50€.
Elektrofahrzeuge Tageskarte (karta dzienna dla pojazdów elektrycznych)19€26€
Aufzahlung Tageskarte 2.Tag (dopłata za 2 wjazd)12€12€
30-Tage-Karte (karta 30-dniowa)45€56€
Rundfahrkarte (karta objazdowa)32,50€42,50€Ważna jako karta dzienna na drogę Alpejska i na drogę Felbertauernstraße (płatny tunel) w przeciągu 30 dni.
Tourticket (karta na 3 przełęcze)38€49€W cenie są trzy przełęcze Grossglockner, Gerlos i Nockalmstrasse.
Gruppentarif (karta grupowa)23€32€Zniżki obowiązują przy grupie większej niż 10 osób.
Saisonkarte (karta sezonowa)99,50€99,50€Ważna od daty zakupu do momentu zamknięcia drogi na zimę, ale nie dłużej niż do 31 grudnia konkretnego roku.

Wszystkie zdjęcia? Kliknij poniżej.

Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglockner Hochalpenstrasse

Dalsza część trasy to domu, to już rutyna, austriackie autostrady i bicie kilometrów – łącznie ponad 1000 tego dnia. Warto było? Powiedzcie? 🙂

Co Was może jeszcze zainteresować?

  • Zastanawiasz, jakie czy i jaką musisz kupić winietę? Wszystko znajdziesz tutaj.
Całkowity dystans: 1003.82 km
Łączny czas: 17:38:32
Pobieranie

Przeczytaj też:

Ładowanie…

Komentarze 30

  1. Wspaniale :))) Kochani, a czy macie może jakimś psim swędem post na temat przepisów dot.prawa jazdy kat.A dla poszczególnych krajów europejskich? Ja nie mam prawa jazdy kat .A więc nie wszędzie mogę jechać, z kolei w Czechach jest tak śmiesznie, że motrem z automatyczną skrzynią biegów można wjechać z p.j.kat B ale z manualną już nie.

    1. Kiedyś szperałem na ten temat a dokładnie gdzie można w Europie jeździć na moto do 125cm3 z prawem jazdy kat.B, troszkę informacji na ten temat jakby co mam, nie w kształcie artykułu, ale jako tabelki w excelu, jeżeli chcesz mogę podesłać Ci to na maila.

    1. Dzięki za słowa uznania 🙂 jeżeli nasze opisy zachęcą choć jedną osobę do pójścia w nasze ślady i odwiedzenia tych samych rejonów, to znaczy, że nasz cel jest osiągnięty 🙂

    1. Kasiu, spokojnie wjechałabyś motocyklem albo samochodem. Droga jest dość łagodna, mimo, ostrych zakrętów, szeroka. Co więcej, nawet można wjechać busem, jeśli nie czujesz się sama za pewnie! 🙂 A dla takich widoków – warto. 🙂

    1. To nie ma na co czekać 🙂 Jak tylko będą 2 kółka, to mamy nadzieję, że znajdziesz wymarzoną trasę w naszych propozycjach lub może nawet zrobimy ją razem 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej w Austria, przełęcze, Alpy, Grossglockner Hochalpenstrasse
Grossglockner Hochalpenstrasse
Grossglockner Hochalpenstrasse #foto

Zamknij